For patienter

Brandskade

Hvad skal jeg gøre hvis jeg har brændt mig?

Brandskader kan opstå på mange måder og ulykkerne spænder fra ubetydelige hændelser i en travl hverdag til livstruende hændelser.

Hvad gør jeg lige når jeg brænder mig?
Fælles for alle brandsår, uanset størrelsen, placering, patient og mekanisme er at de to vigtigste ting er:

• At stoppe skaden. Sluk ild i tøj eller hår, ved skoldning gennem tøj, fjer hurtigst muligt beklædningen. Få tilskadekomne væk fra områder med ild eller andre situationer som kunne forværre den skade der allerede er sket.

• At skylle med vand. Find straks en vandhane, bruser, haveslange eller lignenede og skyl med vand.
    Det vigtigste er at komme hurtigt i gang og skylle i 30 min. Du kan ikke mindske skaden ved at skylle længere end dette, men vand har en god smertelindrende effekt og det kan derfor være en god ide at skylle længere. Temperaturen skal være middel. Det vigtigste er at den der har brændt sig synes at vandet har en passende temperatur, ofte vil dette være stuetemperatur.
    Brug ikke meget koldt vand eller is da dette kan medføre nye skader på huden.

Hvornår skal jeg ringe efter hjælp?

• Er du i tvivl? - Ring efter hjælp. Du kan altid ringe til din egen læge,1813 eller lægevagten og får råd og vejledning hvis du er i tvivl om en skade kræver behandling ved en læge.

Du kan se Rigshospitalets informationsmateriale via følgende link:

Er du tidligere ramt af brandskade og har lyst til at
komme i kontakt med andre?

Skærmbillede 2018-01-07 kl. 11.26.32.png

Kom i kontakt med andre patienter og pårørende gennem facebook gruppen:

"Livet efter en brandskade"

Gruppen er oprettet af Dansk Brandsårsforening for at tilbyde et privat forum hvor patienter og pårørende kan skabe kontakt til hinanden.

Du kan anmode om medlemsskab via følgende link:

Indmeldelse kræver at man enten selv har været indlagt til behandling af brandsår eller er nær pårørende til en person som har været indlagt til en sådan behandling. Foreningen fungerer udelukkende som administrator og der vil således ikke blive responderet på spørgsmål af sundhedsfaglig karakter. Foreningen forebeholder sig ret til at afvise og ekskludere ethvert medlem som ikke opfylder ovenstående kriterier for indmeldelse eller på nogen måde udviser uhensigtsmæssig adfærd på gruppens forum eller overfor andre medlemmer.

Er du patient eller pårørende og har lyst til at modtage information om foreningens aktiviteter samt invitationer til arrangementer?

Så kan du udfylde nedenstående formular som tillader at vi kan gemme dine kontaktoplysninger. Udfyld formularen og send til info@danskbrandsaarsforening.dk.
Informationerne bruges udelukkende af foreningen og videregives ikke til andre.

Tilladelse til opbevaring af data.